جزیره کیش
آبان ۲۳, ۱۳۹۹
جزیره قبرس
آبان ۲۳, ۱۳۹۹

روستای قلات شیراز، تکه بر جای مانده از بهشت

یکی از دوست داشتنی ترین شهرهای ایران، شهر شیراز است که به دلیل جاذبه های مشهور، طبیعت بکر، ادب و فرهنگ خاصش، از مقاصد مهم و مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود. شهر بهار نارنج با جاذبه های خاص و تاریخی و همچنین مناطق توریستی منحصر به فردی که در خود جای داده، چنان گردشگران را سرگرم و شیفته خود می سازد که غرق در تاریخ و فرهنگ شهر شده و از گشت و گذار در روستاهای اطراف غافل می شوند! پس تمام تلاش ما بر این است که شما توجه بیشتری به اطراف این گنجینه تاریخی داشته باشید و اگر اهل تفریح، ماجراجویی، طبیعت گردی و عکاسی هستید؛ بازدید از روستا ی قلات شیرازرا فراموش نکنید.

آشنایی با قلات

در۳۶ کیلومتری شمال غربی شیراز، روستایی خوش آب و هوا و بکر به نام قلات وجود دارد که در سال های اخیر بافت قدیمی و دیرینه آن توجه توریست ها و گردشگران را به خود جلب کرده است. از آنجایی که قلات شیراز یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران به شمار می رود که هنوز بافت پلکانی و دیرینه خود را حفظ کرده است. به جرات می توان گفت که مقصد مناسبی برای دور شدن از زندگی روتین و شهریست که می تواند تجربه های تازه ایی چون سفر در زمان را برای گردشگران به ارمغان بیاورد. روستای قلات شیراز مملو از طبیعت خاص و دیدنی چون باغ ها، درختان سر به فلک کشیده و فرهنگ و سنت های هزار ساله است که در هیچ جایی این کره خاکی مشابه آن را نمی توان یافت! همچنین روستای قلات شیراز مقصد مناسبی برای افرادی با زمینه و سلیقه های متفاوت می باشد زیرا برای هر نوع سلیقه ایی چیزی برای عرضه دارد و هرگز گردشگران را دست خالی نمی گذارد. طبیعت خاص و بکر برای عکاسان و گردشگران، تاریخ و سنت های منحصر به فرد برای تاریخ شناسان و غذاهای لذیذ محلی برای شکم بازان!

اهالی قلات را بیشتر بشناسید

اهالی روستای قلات با آداب و رسوم عجیب خود می توانند باعث تعجب شما شوند! آن ها برای مراسم های جشن و سرورشان و همچنین عزاداری ها و مراسم های مذهبی، رسوم خاصی دارند برای مثال در جشن هایی چون عید نوروز، چهارشنبه سوری و حتی عروسی لباس های عشایر قشقایی را می پوشند و زن هایشان با نواختن سازی با نام واشنگ در شادی ها شریک می شوند یا در روزهای عاشورا و تاسوعا در کنار چهار درخت کهن سال چنار آتش روشن می کنند که به یکی از رسوم همیشگی عاشورا تبدیل شده است. اگر به این روستا سفر می کنید، حتما در جشن و سرورشان شرکت کنید و از چشیدن غذاهای لذیذ محلی چون آش رشته، کشک گردو و کشک پیاز قلاتی که حرف اول را در شیراز می زنند، غافل نشوید. همچنین از آنجایی که بیشتر مردم روستای قلات به دامداری و باغداری مشغولند، گردشگران می توانند محصولاتی چون کره، کشک، زرد آلو، انار و انجیر را به عنوان سوغاتی برای عزیزانشان ببرند. ناگفته نماند که افراد سالخورده که توانایی دامداری یا باغداری را ندارند از راه بافت و ساخت وسایل چوبی، گیوه و سبد مخارج زندگی خود را تامین می کنند. این وسایل دست ساز به قدری ارزشمندند که حتی برای فروش به شیراز هم ارسال می شوند و می توانید آن ها را به عنوان یادگاری کوچکی از سفر پر هیجان و به یادمانی خود نگهدارید.

بهترین زمان سفر به روستای قلات

قلات در همه فصل ها زیباست و طرفداران خود را دارد اما با وجود اینکه در پاییز و زمستان زیبایی آن چندین برابر و حتی وصف نکردنی می شود، باید به این توجه داشت که آب و هوا در این دو فصل برای گشت و گذار در طبیعت، تفریح و بازدید از جاذبه های تاریخی قلات مناسب نیست. به همین خاطر پیشنهاد ما برای سفر، فصل بهار و تابستان است تا بتوانید ثروت های تاریخی این روستا چون کلیسای تجلیل، قلعه قزل ارسلان، آسیاب های آبی و گورستان قلات را از نزدیک مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش مجازی