روستای قلات
آبان ۲۳, ۱۳۹۹
طراحی دوخت
آبان ۲۳, ۱۳۹۹

آیا قبرس جزیره ای یونانی است؟     

حقایقی جالب درباره قبرس

قبرس کشوری است که آن را جزو کشورهای خاورمیانه می شمارند. با این حال این کشور، جزیره ای است که در آب های مدیترانه و نزدیک به کشورهای ترکیه، سوریه و لبنان قرار گرفته است. با این حال، همواره این سوال راجع به قبرس به وجود می آید که آیا قبرس جزیره ای یونانی در این نواحی است؟ و یا بوده است؟ و چرا آن را جزیره ای ترکیه ای در نظر نمی گیرند؟ چرا که قبرس به ترکیه بسیار نزدیک تر از یونان است. کشور قبرس که در زمان انگلیسی به آن Cyprus گفته می شود، جزیره ای به نسبت بزرگ در آب های مدیترانه و در نواحی شرقی آب های اژه ای قرار گرفته است. پایتخت این کشور نیکوزیا است. موقعیت استراتژی و عالی این جزیره و ارتباطش با بسیاری از فرهنگ ها و اقوام کشورهای همسایه، باعث گردیده که از قبرس به عنوان کشوری میانجیگری حتی برای مقاصد اصلی و سیاسی استفاده شود. در نتیجه از نظر دیپلماتیک، کشور قبرس، کشوری بسیار مهم در منطقه خاورمیانه است.از نکته ها و حقایقی جالب درباره قبرس باید به مساحت آن اشاره کرد. مساحت بزرگ این جزیره، قبرس را تبدیل به سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه کرده است. جزیره قبرس پس از دو جزیره ساردینیا و سیسیل (Sardinia and Sicily) و جزیزه اصلی کرت (Crete) قرار می گیرد.

قبرس چه نوع حکومتی دارد؟

در میان حقایقی درباره قبرس باید به حکومت آن اشاره کرد. قبرس یک جزیره تقسیم شده با بخش شمالی ای تحت کنترل ترکیه است. به نواحی شمالی قبرس، که تحت نظر حکومت ترکیه است، جمهوری ترکی قبرس شمالیگفته می شود. اما جابی موضوع در این است که این قانون و موضوع تنها توسط ترکیه بوده که رسمی و مشروع شناخته می شود.طرفداران جمهوری قبرس در این جزیره، ممکن است بخش شمالی این کشور را، به عنوانقبرس اشغالیمعرفی کنند. بخش جنوبی این جزیره، جمهوری مستقلی به نام جمهوری قبرس است که بعضی اوقات آن را “قبرس یونانی” هم می نامند. هرچند که این نامگذاری بسیار گمراه کننده است.ازحقایقی جالب درباره قبرس این است که فرهنگ یونانی را می توان فرهنگ مردم این کشور دانست اما به هیچ عنوان بخشی از کشور یونان نیستند. کل جزیره و جمهوری قبرس بخشی از اتحادیه اروپا بوده، هرچند که این امر به مناطق شمالی جزیره که تحت عنوان کنترل ترکیه رهبری می شود، اعمال نمی گردد

پایتخت اصلی قبرس کجاست؟

از حقایقی جالب درباره قبرس باید به پایتخت این کشور اشاره کرد. شهر نیکوزیا را به عنوان پایتخت قبرس می شناسند. با این حال، موضوعی جالب توجه راجع به نیکوزیا وجود دارد. می توانید آن را بسیار شبیه به شهر برلین و تقسیم آن با دیوار برلین در نظر بگیرید. نیکوزیا با خطی به نام “خط سبز” به دو بخش جداگانه تقسیم شده است. دقیقا اتفاقی که در برلین افتاد، در این شهر هم اتفاق افتاده است. بنابراین شاید بتوان نیکوزیا را برلین دوم جهان نامید. دسترسی و رفت و آمد بین دو بخش قبرس اغلب محدود بوده است، اما خوشبختانه در سال های اخیر عموما بدون مشکل بوده و اتفاق های ناگواری در آن رخ نداده است.بسیاری از بازدیدکنندگان، گردشگران و جهانگردان حتی ایرانیان برای بازدید به لارناکا (Larnaka)، بندر اصلی واقع در سواحل جنوب شرقی جزیره می روند و از آن بازدید می کنند. لارناکا یکی از شهرهای توریست پذیر قبرس است.

آیا قبرس بخشی از یونان نیست؟

قبرس ارتباطات فرهنگی گسترده ای با یونان و فرهنگ یونانی دارد، اما جزیره ای تحت کنترل یونان نیست. در این جزیره، یک کلنی انگلیسی از ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۰ به وجود آمد. قبل از آن هم، قبرس تحت کنترل اداری بریتانیا بود. این حکومت اداری تا سال ۱۸۷۸ ادامه یافت و پس از آن، تحت کنترل امپراتوری عثمانی، برای بیشتر از چند صد سال بود.در حالی که بحران مالی یونان بر کل منطقه و سایر نقاط اروپا تأثیر می گذارد، این مسئله قبرس را بیشتر از هر کشوری یا منطقه دیگری تحت تاثیر قرار نمی دهد. هر چند، که بانک های قبرس با یونان ارتباط های مشخص شده و ناچیزی دارند اما با دقت نظاره گر وضعیت اقتصادی خود هستند. جدای از بانک ها، سایر نقاط و بخش های اقتصادی قبرس، جدا از یونان است. اگر یونان واحد پول یورو را کنار بگذارد، بر قبرس هیچ گونه تأثیری نخواهد گذاشت. قبرس همچنان از یورو استفاده خواهد کرد. با این حال، قبرس مشکلات مالی خود را داشته و ممکن است در برخی مواقع، نیاز به یک برنامه اقتصادی جداگانه داشته باشد.

شهرهای مهم قبرس چه شهرهایی هستند؟

نیکوزیا (پایتخت)
فاماگوستا
لارناکا
پافوس (جایی که مردم قبرس، یک جشنواره فرهنگی سالانه به نام Aphrodite برگزار می کنند.)
لیماسول 

چه پولی در قبرس استفاده می شود؟

از اول ژانویه ۲۰۰۸، قبرس یورو را به عنوان پول رسمی خود پذیرفته است. اما در عمل و از حقایقی جالب درباره قبرس باید گفت که بسیاری از بازرگانان این کشور، طیف گسترده ای از ارزهای خارجی را استفاده می کنند. پوند قبرس به تدریج در چند سال اخیر کنار گذاشته شده است. منطقه قبرس شمالی همچنان از لیره ی جدید ترکیه به عنوان پول رسمی خود استفاده می کند.بسته به اینکه به کدام یک از شهرهای قبرس سفر می کنید، نیاز به ارز خاصی دارید. پس باید به دنبال مبدل های بیشتری باشید. در حالی که قبرس شمالی به صورت رسمی از لیره ترکیه استفاده خواهد کرد، در عمل، تجار و هتلداران آن سال ها طیف وسیعی از ارزهای خارجی را پذیرفته اند و در نتیجه، با هر ارزی می توانید به این کشور سفر کنید.از اول ژانویه ۲۰۰۸، یورو در تمام معاملات قبرس مورد استفاده قرار گرفته است.

بهترین زمان برای ورود به قبرس

در حقایقی جالب درباره قبرس بهتر دیدیم که راجع به بهترین زمان برای سفر به قبرس هم صحبت کنیم. اگر در تابستان به این جزیره سفر می کنید، انتظار دمای هوا بالا و گرمای بسیار داشته باشید. دمای هوا گاهی به بالای ۳۰ درجه سانتی گراد هم می رسد. این زمان همچنین اوج فصل گردشگری قبرس بوده و گردشگران بسیاری به آن سفر می کنند. جدای از شلوغی تابستان، باید فصل بهار و پاییز را مهم ترین فصل برای بازدید و تفریح در این کشور دانست. برای پیاده روی در سواحل قبرس و یا در میان تپه های آن، بهترین فصل سفر، فصل بهار است. در این هنگام می توانید در میان گل های وحشی روییده بر دامنه ها قدم بزنید و از نسیم خنک دریا لذت ببرید.همچنین در این فصل ها می توانید به دیدن لاک پشت ها بروید. در حدود ماه خرداد، لاک پشت های ماده به ساحل می آیند تا تخم گذاری کنند. پس از گذشت یک ماه یا دو ماه، بچه لاک پشت ها از تخم سر برآورده و به سمت ساحل حرکت می کنند. این اتفاق، جاذبه دیدنی بسیار جذابی را در سواحل قبرس به وجود می آورد.اگر در فصل زمستان (از اواخر ماه آذر تا اوایل فروردین) به این کشور سفر کنید، با هوایی بسیار سرد مواجه می شوید.

رفت و آمد در قبرس

جاده های کشور قبرس بسیار خوب و عالی طراحی شده و به راحتی می توانید در این جاده ها رانندگی کنید. به همین دلیل شاید کرایه ماشین را بتوان بهترین روش برای گشت و گذار در این کشور دانست. از حقایقی جالب درباره قبرس وجود داشتن مکان ها و جاذبه هایی به دور از وسایل حمل و نقل عمومی است. پس کرایه ماشین یا ناکسی بهترین گزینه است. مخصوصا اگر می خواهید به دیدن کوهستان ترودوس (the Troödos Mountains) بروید. هیچ قطاری در این کشور وجود ندارد. اتوبوس ها هم روزهای تعطیل مانند یکشنبه ها کار نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش مجازی